زنان ایرانی مسلمان

مطالب مفید برای زنان ایرانی

زنان ایرانی مسلمان

مطالب مفید برای زنان ایرانی

همسر یابی یا دوست یابی

یکی از تحولات مهم جامعه کنونی گسترش ارتباطات و فناوری‌های جدید است،در شبکه‌های اجتماعی از جمله سایت های همسریابی ارتباط چهره به چهره افراد تبدیل به ارتباطات غیرحضوری و مجازی شده و اینجاست که ازدواج از طریق اینترنت یا موسسات همسریابی شکل می‌گیرد.


مروزه سایت‌‌هایی پای به عرصه فضای مجازی گذاشتند که بدون مانعی، امکان آشنایی دختر و پسر را برای ازدواج فراهم می‌آورند.
کارکرد بیشتر این سایت‌‌ها مشابه کارکرد همان چت روم‌ها و شبکه‌های اجتماعی است با این تفاوت که از شعار‌های فریبنده‌ای همچون بحث ازدواج آسان هم استفاده می‌کنند، جوانان با پر کردن اطلاعاتی که در اکثر موارد هم غیرواقعی است وارد این سایت‌‌ها می‌شوند، برای جنس مخالف پیغام می‌فرستند و به این سادگی زمینه آشنایی طرفین فراهم می‌شود.
به باور برخی از کارشناسان آسیب های اجتماعی ، تعدادی از سایت‌های همسریابی از حمایت‌های مالی برخی افراد برخوردارند و در بررسی‌هایی که صورت گرفته ردی از گروه‌های منحرف و کاذب در تشکیل سایت‌ها و موسسات همسریابی به‌دست آمده است.
به اعتقاد آنان، این گروه‌های منحرف و غیراخلاقی به بهانه آسان‌سازی ازدواج و همسریابی، محتوا و عکس‌های مستهجن را منتشر می‌کنند و این سایت‌ها موجب گسترش فساد و ادبیات مستهجن می‌شوند.
' مجید ابهری ' کارشناس آسیب شناسی دراین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت:75 درصد از کسانی که به سایت های همسریابی مراجعه می کنند از نحوه فعالیت آنها ناراضی بوده و معتقدند که این سایت ها به منبعی برای کسب درآمد گردانندگان آنان تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه ازدواج به عنوان یکی از محورهای اصلی زندگی هر زن و مرد است ، اظهار داشت :با توجه به اختلاف سلیقه و همچنین اختلاف میان نسل ها که امروزه وجود دارد، جوانان تمایل دارند خودشان شریک زندگی شان را پیدا کنند.
ابهری با تاکید بر اینکه سایت های همسریابی تحت نظارت و کنترل هیچ سازمان و نهادی قرار ندارند،ادامه داد: بسیاری از جوانان به علت کنجکاوی به این سایت ها مراجعه می کنند که 50 درصد از آنها بدون رعایت مسائل اخلاقی، ارزش های دینی و اجتماعی در این مسیر حرکت می کنند.
وی تاکید کرد: لازم است وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی امور جوانان اینگونه سایت ها را سامان دهی کرده و ضوابط و معیارهایی را تعیین کند.
' صدیقه ناظری ' آسیب شناس نیز در این زمینه گفت:در سایت های همسریابی اطلاعات افراد در فرم‌های مخصوص ثبت می‌شود و سپس دختر و پسر به هم معرفی می‌شوند اگر آشنایی آنها با نظارت والدین صورت بگیرد قابل قبول است اما اگر خانواده حذف شود با توجه به فرهنگ مردم ایران که خانواده در جریان ازدواج نقش مهمی دارد بعدها مشکلات بسیاری پیش می‌آید.
وی اظهار داشت:سایت های همسریابی باید توجه داشته باشند که نمی توان دو جوان را بدون درنظر گرفتن خانواده‌هایشان با یکدیگر آشنا کرد،حضور مشاوره خانواده در این زمینه ضروری است.
ناظری ادامه داد:حذف خانواده از فرایند ازدواج و ورود سایت های اینترنتی در امر ازدواج تبعات زیادی را به همراه داشته به طوری که ازدواج های اینترنتی این سنت مقدس را به یک معامله ساده تبدیل کرده است.
به گفته وی ، در حالیکه ازدواج از یک قداست و اهمیت ویژه ای برخوردار است،برای ایجاد یک زندگی مشترک، افراد باید با هم صحبت کنند، همدیگر را بشناسند و به تفاهم برسند اما در فضای مجازی چنین فرصت‌هایی وجود ندارد.
ناظری با بیان اینکه برخی از سایت‌های همسریابی اقدام به سوء‌استفاده از جوانان و بویژه زنان می‌کنند، تصریح کرد:بیش از90‌درصد رابطه‌هایی که به شکلی در این سایت‌ها ایجاد می‌شود با اهداف جنسی است و اخلاق در بسیاری از موارد در این سایت‌ها زیر پا گذاشته می‌شود
وی افزود: شکل این سایت‌ها در خارج از کشور هم به صورت دوست‌یابی است نه همسریابی که هیچ سنخیتی با فرهنگ ما ندارد.
ناظری با اشاره به اینکه تنها وزارت ورزش و جوانان حق نظارت و صدور مجوز برای مراکز همسریابی دارد ، گفت :فریب در ازدواج در محیط سایبری بسیار آسان است زیرا در فضای مجازی افراد به راحتی اطلاعات نادرستی را از خود ارائه می‌کنند و حتی یک مرد می‌تواند خود را زن معرفی کند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا ، وی ادامه داد: دختران بسیاری از طریق سایت‌های همسریابی فریب خورده‌اند و با ورود آنها به مراکز خاص زمینه سوء استفاده از آنها فراهم شده است.


منبع : زن و رسانه  سایت صداو سیما

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد